آشنایی با انواع فروش و تفاوت آن با بازاریابی

آشنایی با انواع فروش و تفاوت آن با بازاریابی، بازاریابی و فروش دو مفهوم جدا از هم هستند. با این حال هر دو بسیار مهم بوده و با تکمیل یکدیگر مسیر موفقیت یک کسب و کار را هموار می‌کنند. برای کسب و کارهای بزرگ داشتن یک مدیر جهت ایجاد هماهنگی بین دو تیم بازاریابی و فروش ضروری است. با ما همراه باشید تا شما را با انواع فروش و تفاوت آن با بازاریابی آشنا کنیم.

معرفی انواع فروش

فروش را می توان با توجه به مخاطب مورد نظر ، انگیزه ، پیشنهاد فروش و کانالهای مورد استفاده در چند نوع طبقه بندی کرد.

انواع فروش با توجه به مخاطب هدف

  • فروش B2B: B2B نوعی فروش است که در آن مشاغل به جای مشتری نهایی ، پیشنهادات خود را به مشاغل دیگر می فروشند.
  • فروش B2C: B2C نوعی فروش است که در آن مشاغل پیشنهادهای خود را برای مصرف نهایی به مصرف کنندگان نهایی می فروشند.

انواع فروش با توجه به نحوه فروش

فروش داخلی: فروش داخلی به فرآیند فروش اشاره دارد که در آن فروشنده از راه دور ، معمولاً از یک دفتر ، حتی بدون نیاز به حضور فیزیکی به فروش می پردازد.

فروش خارجی / سنتی: فروش سنتی به فرآیند فروش مربوط می شود که در آن فروشنده مستقیما با خریدار در ارتباط است.

انواع فروش با توجه به کانال های فروش

فروش آنلاین: استفاده از کانال های اینترنتی مانند فروشگاه های آنلاین ، اینستاگرام و غیره برای فروش

فروش آفلاین: استفاده از کانال های آفلاین مانند فروش شخصی ، سوپرمارکت ها و غیره برای فروش

Telesales: فروش از طریق تلفن

افیلیت مارکتینگ: کمک به اشخاص دیگر یا مشاغل برای فروش و گرفتن پورسانت برای هر فروش

فروش برون سپاری: فروش برون سپاری به شخص ثالث به صورت قراردادی

تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

بازاریابی و فروش با یکدیگر تفاوت دارند. اگر بخواهیم بسیار ساده توضیح دهیم بخش فروش روی فروش فعلی محصولات و خدمات تمرکز دارند در حالی که بخش بازاریابی به دنبال افزایش فروش، برندینگ و حفظ مشتریان قبلی هستند. با توجه به این موضوع بخش بازاریابی تمرکز بیشتری روی رشد مخاطبان، مشتریان و در نهایت افزایش فروش دارند.

در بخش فروش تیم باید محصول یا خدماتی را که در حال حاضر موجود است فروخته و تبدیل به پول کنند. البته شاید در تعریف این کار ساده به نظر برسد اما متقاعدسازی مشتری و جلب اعتماد آنها به هیچ وجه راحت نیست. پس وظایف بخش فروش بیشتر بر تعامل نزدیک با مشتری است و دید کوتاه مدتی به فروش نهایتا فصلی دارند.

بازاریابی به آینده دور نیز توجه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل با تحقیقات گسترده درباره مخاطبان و مشتریان و شناخت رفتارهای آنان در موقعیت‌های مختلف تمامی عملکردهای قیمت گذاری، تبلیغات، برندینگ و حتی تولید محصولات و خدمات جدید و خلاقانه بر اساس نیاز مخاطبان را جهت داده تا در حال و آینده، کسب و کار مورد نظر مسیر پیشرفت را طی کند.

مقایسه بازاریابی و فروش به صورت ساده

  • بازاریابی داستان برند را تعریف می‌کند و بخش فروش این داستان را به واقعیت تبدیل می‌کند.
  • بازاریابی به دنبال برندینگ است و بخش فروش روی روابط تمرکز دارد.
  • بازاریابی با تحلیل داده‌ها بازار و تغییرات آن را دنبال می‌کند در حالی که فروش با هر فرد سر و کار دارد.
  • بازاریابی به دنبال قیمت گذاری، ارائه تخفیف و … است. در حالی که بخش فروش باید از بحث درباره قیمت ها خودداری کند و بیشتر روی ویژگی‌ها و ارزشمندی محصول مانور دهد.

آیا فروش بدون بازاریابی ممکن است؟

خیر فروش بدون بازاریابی موفق نخواهد بود. بازار و رفتار مصرف کنندگان در شرایط مختلف مداوم در حال تغییر است و بدون درک درست از این رفتارها و تغییرات نمی‌توان برای مدت زیادی مشتریان را ترغیب به خرید کرد. تیم فروش فقط روی فروش محصول و خدمات در حال حاضر تمرکز دارند. پس چگونه یک کسب و کار باید به پیشرفت در آینده فکر کند؟ بدون اینکه هیچ برنامه‌ای با دید بلند مدت داشته باشد. همراهی و هم سو بودن تیم فروش با تیم بازاریابی می‌تواند موفقیت‌های بزرگ برای کسب و کار داشته باشد.

اگر قصد دارید با تکنیک های بازاریابی و فروش آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با تکنیک های بازاریابی و فروش را مطالعه کنید.